Lectura este primul pas în orice demers de învățare, iar acesta începe cu înțelegerea a ceea ce citești. Pentru aceasta este nevoie ca profesorii să înțeleagă ei înșiși ceea ce citesc și, apoi, să predea pentru înțelegere. Înțelegerea are legătură cu capacitatea persoanei de a fi metacognitivă, adică să fie conștientă de ceea ce știe și ce nu știe, să facă conexiuni cu ceea ce a învățat înainte și să aplice ceea ce a învățat. Procesul de înțelegere trebuie să fie unul conștient, altfel avem de-a face doar cu memorare și reproducere papagalicească, obișnuiesc să spun eu!

Cei mai mulți dintre elevii noștri nu au capacitatea de înțelegere a propriei învățări, din păcate, iar acest lucru poate explica performanțele lor foarte scăzute. Înțelegerea este un proces de crearea a sensului pentru situațiile noi de cunoaștere și învățare. Este, dacă vreți, asemenea unei călătorii de la întuneric la lumină. Totul începe cu un concept, urmează coborârea în peștera contradicțiilor și întrebărilor, examinarea opțiunilor de ieșire, găsirea drumului, urcarea spre înțelegere autentică și, desigur, bucuria iluminării! Toate aceste etape trebuie conștientizate. Modelul se numește Learning Challenge și are multe elemente comune cu Visible Learning – modelul meu preferat!

prof. dr. Liliana Romaniuc

Primul pas

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.