12036836_10207683716755139_4291451610698328171_nÎncerc de multă vreme să explic și să-mi ajut colegii să înțeleagă că predarea este diferită de învățare. Altfel spus, o lecție predată excelent nu este o garanție pentru elevi că au învățat, după cum faptul că la o clasă am cea mai bună încadrare (în termeni de resurse umane, adică profesori) nu înseamnă că elevii înțeleg sau că învața ca urmare a ceea ce profesorul face la oră… În mod paradoxal, în sistemul educațional românesc accentul este pus pe predare, în loc ca acesta să fie pus pe învățare. Predarea lecțiilor nu trebuie să fie un scop în sine, ci doar un mijloc prin care facilitâm învățarea, la fel cum jocul, rezolvarea de probleme sau o activitate în aer liber pot fi metode și demersuri ce conduc la învățare. Zilele trecute, un părinte îmi povestea despre copilul său înscris într-o clasă cu 42 de elevi…L-am întrebat, aproape revoltată, dacă e conștient de faptul că învățarea va fi afectată și încetinită de imposibilitatea învățătoarei de a se ocupa de fiecare copil, având în vedere numărul mare de elevi din clasă. Răspunsul a fost că el știe că doamna învățătoare predă foarte bine – vorbim despre profesorul vedetă, desigur! I-am spus: predarea e una, învățarea e altceva! Am continuat cu întrebările încercând să aflu ce va face în clasa a IV-a, atunci când, știm bine, aproape îi asasinăm pe copii cu testarea la clasa a V-a… „îi voi pune preparatori la română și matematică”, mi-a răspuns! Discuția mea era cu un părinte de clasă pregătitoare, așadar, un părinte la început de drum prin sistemul educațional românesc. Este o gândire profund greșită și o lipsă majoră de înțelegere a educației,a rolului școlii și al profesorului. Copilul vine la școală ca să ÎNVEȚE și el trebuie să învețe din absolut orice activitate educațională, fie că ne referim la cunoștințe și informații, la formarea unor abilități sau atitudini. Profesorul, pe de altă parte, TREBUIE să predea în așa fel încât elevii să înțeleagă și să învețe, iar învățarea trebuie să fie vizibilă, nu doar declarată! Dacă copiii nu învăta, profesorul nu a predat, el doar a jucat un rol…dintr-o piesă din care lipseau personajele principale – elevii! În acest mod abordăm învățarea in proiectul nostru și, trebuie să recunosc, nu e ușor, dar… nu ne lăsăm! Ori altfel…ori deloc! Până acum e altfel!

Predarea, oricât de bună ar fi ea, nu este echivalentă cu învățarea!

Leave a Reply