S-au anunțat rezultatele la testele PISA 2015 și, după cum ne-am obișnuit deja, suntem, din nou, pe primul loc în Europa la…analfabetism funcțional! La fel ca la evaluările naționale (clasa a VIII-a și bacalaureat), care mai de care își dau cu părerea, puțini fiind, însă, cei care știu cu adevărat despre ce este vorba, care sunt cauzele și, mai ales, care ar fi modalitățile de prevenire și diminuare a acestui fenomen. Voi reveni cu analize referitoare la cauze și soluții, acum însă vreau să spun trei lucruri care, pur și simplu mi-au sărit în ochi:

  1. procentul elevilor români care se situează în topul performanțelor (nivelurile 5 și 6) la cel puțin una dintre cele trei probe (lectură, matematică sau științe) este de 4.3% dintre elevi, comparativ cu 15,3% media OECD;
  2. procentul elevilor români care se situează în partea inferioară (nivelurile 1 și 2) la toate cele trei probe (lectură, matematică sau științe) este de 24.3% dintre elevi, comparativ cu 13% media OECD. Altfel spus, un sfert dintre elevii de 15 ani vor fi în câțiva ani adulții incapabili să facă altceva decât munci care necesită, în primul rând, forță fizică…
  3. Republica Moldova participă la testarea PISA din anul 2009 și constat pe rezultate elevilor o creștere constantă la toate cele trei probe. E drept, Moldova este puțin în urma României, dar… constant în creștere! Sincer, cunoscând, în ultimii ani situația din sistemul educațional din Moldova, înțeleg perfect! Au pornit descentralizarea sistemului, formarea și evaluarea profesorilor este superioară celei din România și…există școli care implementează programul Reading to Learn.

Mai mult, există preocuparea de a demara, la nivel național, un program similar de formare a profesorilor, pentru că de acolo trebuie să pornim, corelat cu promovarea și susținerea lecturii.

Prof. Liliana Romaniuc

S-au anunțat rezultatele la testele PISA 2015

Leave a Reply