România Educată este un proiect în care cred, în care sunt implicată și pe care, desigur, îl susțin. Este proiectul Administrației Prezidențiale, inițiat de Președintele României și coordonat de dna consilier de stat, Ligia Deca. Este proiectul care a adunat cele mai multe opinii cu privire la cum am dori să fie educația din România, la orizontul anului 2030. Este, poate, primul proiect care încearcă o proiecție pe termen lung a educației care ar trebui să stea la temelia societății românești.

Am avut o serie de dezbateri naționale/regionale în legătură cu temele fundamentale din educație: carieră didactică, profilul absolventului, evaluarea rezultatelor învățării, cercetarea, învățământul profesional și analfabetismul funcțional, derulate pe perioada anului 2016. Concomitent cu acestea, s-a desfășurat o amplă consultare online, ce a dat posibilitatea tuturor celor care doresc cu adevărat schimbarea în educație să-și exprime punctele de vedere și să propună soluții. A urmat un exercițiu de agregare a acestor idei, într-un proces mai amplu de proiectare a unui pachet de politici publice care vor putea conduce către schimbările dorite, dar și atât de necesare, în sistemul educațional românesc. Un astfel de demers nu este aducător de simpatii sau de voturi, dar este unul sănătos și riguros, un demers ce ar putea deschide drumul către normalitate în educația românească. Cred că este timpul să ne gândim cu responsabilitate la viitorul copiilor, dar și la viitorul nostru, viitor ce nu poate fi proiectat în afara unui cadrul axiologic asumat de către toți cei care sunt implicați în sistemul educațional românesc.

România Educată trebuie să înceapă cu reflecții despre prezent și viitor, cu abordări realiste care să reflecte aspirațiile, așteptările și nevoiele celor care cred în schimbarea fundamentală pe valori și modele morale! În acest sens, Asociația Română de Literație va iniția o audiere publică pe tema analfabetismului funcțional, cu dorința de a contribui la proiectul România Educată, prin propunerea unei politici publice cu privire la prevenirea și reducerea analfabetismului funcțional în rândul absolvenților, dar și al adulților! Informații suplimentare despre demersul nostru vor fi publicate pe pagina web a ARL, dar și prin partenerii media implicați.

Prof. dr. Liliana Romaniuc

Cum am dori să fie educația din România la orizontul anului 2030

Leave a Reply