Liliana Romaniuc: „Finlanda și-a crescut economia prin literație”. Românii, importanți pe piața europeană a muncii, dar campioni la analfabetism funcțional

Profesoara care implementează cel mai mare proiect de literație din România explică în ce constă schimbarea: profesorii să-i facă pe elevi să înțeleagă, nu să memoreze. Țările asiatice, Germania și Polonia și-au ridicat nivelul învățământului prin schimbarea stilului de predare. Analfabeții funcționali sunt cei care nu înțeleg ce citesc și trag în jos economia.

7EST: – În ce mod ajută literația la înțelegerea realității din jur? Care sunt efectele sociale ale literației, la nivelul individului?

Liliana Romaniuc: – Literația este una dintre cele mai provocatoare probleme cu care ne confruntăm la nivel european. Unul din cinci europeni în vârstă de 15 ani este analfabet funcțional, adică nu are competențe de literație necesare funcționării în societate. În esență, este vorba despre incapacitatea individului de a înțelege ceea ce citește și, mai grav, nu poate aplica în practică ceea ce a citit. Un analfabet funcțional va citi o sarcină sau o instrucțiune și nu va putea aplica ce a citit. Cum ar fi dacă, de exemplu, asistentul de la spital nu înțelege sarcina pe care i-o dă medicul?

Profesorul este un student printre elevi

– Ce domenii de învățare urmărește literația?
– Mai întâi, avem literația de bază: recunoașterea literelor, cuvintelor și citirea textelor. Apoi, avem literația funcțională care se referă la lectură, înțelegere și aplicare în contexte reale a informației. Mai avem literația multiplă care presupune aplicarea informațiilor în domenii specifice: finanțe, zona digitală, științe, matematică etc. În toate domeniile literația presupune capacitatea persoanei de a lectura un text, de a-l înțelege, de a face conexiuni cu ceea ce știa dinainte, formularea unui punct de vedere și apoi, expunerea acestuia.

Cititi mai mult pe www.7est.ro.